لینوکس‌لرنینگ

هاست لینوکس چیست؟

بیش از یک میلیارد وبسایت در اینترنت وجود دارد که روی هاست‌هایی با سیستم‌های متفاوت میزبانی می‌شوند. هاست لینوکس از مهم‌ترین بازیگران این عرصه است. لینوکسی که دست‌پخت متفاوت توروالدز جهت ترویج فرهنگ متن باز بود.

هاست‌ لینوکسی به فضای ذخیره‌سازی برای وبسایت‌ها می‌گویند که سیستم‌عامل لینوکس را نصب دارند. در این‌گونه هاست‌ها می‌توان وبسایت‌هایی با فناوری‌های مختلف را میزبانی کرد. بیش از 96.3 درصد هاست‌های دنیا، لینوکسی هستند که نشان از محبوبیت بالای این نوع هاست دارد.

در ادامه این مقاله، با هم به بررسی هاست لینوکس، تفاوت آن با هاست ویندوز و قابلیت‌های هاست لینوکسی می‌پردازیم. اگر برای شما هم سوال است که هاست لینوکس چیست، پس از خواندن این بلاگ پست می‌توانید تصمیم بگیرید آیا هاست لینوکس مناسب کسب و کار شما هست یا نه.

هاست لینوکس چیست؟

قبل از اینکه سراغ هاست لینوکس برویم، بیایید تعریفی کوتاه از کلمه هاست و کاربردهایش داشته باشیم. هاست در جاهای مختلف، معانی متفاوتی دارد. در حوزه وبسایت، وقتی میزان فضای ذخیره‌سازی مشخصی را برای میزبانی وبسایتمان خریداری می‌کنیم، اصطلاحا هاست خریده‌ایم. هاست به معنای میزبانی است، زیرا فایل‌ها، کدها، تصاویر و سایر متعلقات سایت ما در آن فضا میزبانی شده‌اند.

تنوع فضای میزبانی که به وبسایت ما اختصاص داده می‌شود، با توجه به اشتراکی، اختصاصی‌، VPS یا نمایندگی بودن آن تغییر می‌کند. تفاوت این چند نوع هاست به تکنولوژی مورد استفاده، سطح مدیریتی شما و امکانات اضافه آن مربوط است.

انواع هاست‌های مناسب برای وبسایت

هاست رایگان: در برخی از هاستینگ‌های معتبر مانند پارس پک، هاست‌هایی با منابع محدود ارائه می‌شود که رایگان است. کاربران از این نوع هاست برای آزمایش کیفیت و امکانات هاستینگ‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند با خیال راحت خرید کنند.

هاست اشتراکی: به هاست‌هایی که به‌صورت اشتراکی از منابع استفاده می‌کنند، اشتراکی می‌گویند. در این هاست‌های ارزان‌قیمت، رم، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و دیگر منابع میان چند وبسایت تقسیم می‌شود. کسب و کارهای کوچکی که ترافیک بالایی ندارند از مشتری‌های پر و پاقرص هاست‌های اشتراکی به‌شمار می‌روند.

هاست ابری: دسته جدیدی از هاست‌ها هستند که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و برای سایت‌های سبک مناسبند. منابع این‌گونه هاست‌ها از سمت چندین سیستم تامین می‌شود و هاست به‌صورت شناور در فضای ابری قرار دارد.

هاست دانلود: سایت‌های محتوایی مانند موزیک، فیلم و فایل که محتوایی دانلودی حجیمی دارند، برای نگهداری فایل‌هایشان از هاست دانلود استفاده می‌کنند. هاست‌های دانلودی مانند هارد دیسک هستند و نه امکانات زیادی دارند و نه تنظیمات خاصی. 

هاست نمایندگی: در هاست‌های نمایندگی، می‌توان منابع هاست را به چند بخش تقسیم کرد و فروخت. برخی که توانایی خرید هاست‌ نمایندگی دارند، می‌توانند با فروش آن به دیگر افراد کسب درآمد کنند.

هاست‌ها ممکن است در دیتاسنتر کشورهای مختلف مانند آلمان، ایران و فرانسه ارائه شوند که احتمال دارد عملکردشان نیز متفاوت باشد. همچنین، برخی از هاست‌ها برای نرم‌افزارهای خاص از جمله وردپرس یا فریم‌ورک‌هایی مانند لاراول بهینه شده‌اند. 

حالا می‌رسیم به هاست لینوکسی…

هاست لینوکس نوعی میزبان وب است که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند. از روزی که سیستم‌عامل لینوکس برای هاست‌ها بهینه شدند، محبوبیتش به‌خاطر ارزانی و مدیریت ساده‌تر رو به افزایش بود. با ما باشید تا ببینیم هاست لینوکس مناسب چه کسانی است و چه تفاوتی با هاست ویندوز دارد.

در بیشتر هاست‌های اشتراکی، سیستم‌عامل لینوکس نقش اول را بازی می‌کند زیرا هزینه پایین‌تری نسبت به بقیه دارد. ترکیب LAMP (تشکیل‌شده از لینوکس، آپاچی، MySQL و PHP)، به‌خاطر متن‌‌بازبودن و سازگاری با اکثر برنامه‌ها، پیکربندی محبوبی برای وب سرور هاست است.

تقریبا هرکس که می‌خواهد کسب و کار خود را در فضای آنلاین راه‌اندازی کند، کاربر مناسب هاست لینوکس است. هاست‌های لینوکسی از هر نرم‌افزار و امکاناتی مانند بلاگ‌های وردپرسی یا فروشگاه‌های آنلاین پشتیبانی می‌کنند. همچنین، لازم نیست از لینوکس سر دربیاورید تا بتوانید از هاست لینوکس استفاده کنید. هاست‌های لینوکسی را می‌توان به راحتی با نرم‌افزار سی پنل یا دایرکت ادمین مدیریت کرد.

لینوکس جدی‌ترین مدعی در بازار هاست‌ها به‌شمار می‌رود. هرچند با انفجار تعداد تامین‌کننده‌های هاست، پیداکردن هاستینگ خوب که از لینوکس پشتیبانی مناسبی به عمل بیاورد، کمی دشوار شده است.

مقایسه و تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

اولین تفاوت این دو هاست در استفاده از سیستم‌های مختلف است. هاست لینوکس از سیستم‌های متن باز مثل لینوکس و آپاچی استفاده می‌کند، در حالی‌که در هاست ویندوزی تنها به سیستم‌های مدیریت دیتابیس مایکروسافت مانند ویندوز سرور، مایکروسافت SQL سرور و اینترنت اینفورمیشن سرور (IIS) دسترسی دارید. طبیعتا هرکدام از این دو هاست به همراه سیستم‌هایشان دارای نقاط قوت و ضعف هستند. شرکت‌های هاستینگ اغلب هردو پلتفرم لینوکس و ویندوز را ارائه می‌دهند تا کاربران بنا به نیاز خود حق انتخاب داشته باشد.

زمانی که اینترنت اولین بار راه‌رفتن را یاد گرفت، شرکت‌های زیادی از سیستم‌عامل محبوب لینوکس استفاده می‌کردند. در بسیاری از شرکت‌های هاستینگ، هاست لینوکسی پرفروش‌ترین محصولشان است.

از فواید کلیدی هاست‌های لینوکسی می‌توان به انعطاف‌پذیری‌شان اشاره کرد. در هاست‌های لینوکسی می‌توانید اسکریپت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را ارتقا دهید یا نصب کنید، در حالی‌که در همه سیستم‌های ویندوزی امکان‌پذیر نیست. از دیگر تفاوت‌های هاست لینوکس با هاست ویندوز این است که برای استفاده از هاست لینوکسی پرداخت هیچ‌گونه هزینه سالیانه و حق اشتراکی لازم نیست. همچنین، اگر انتخابتان هاست لینوکسی باشد، دستتان برای استفاده از هاستینگ‌های مختلف باز است زیرا تقریبا همه شرکت‌ها انواع هاست‌های لینوکسی را دارند.

شاید تنها عیب سیستم لینوکس، نبود پشتیبانی کافی برای شخصی‌سازی و عیب‌یابی هنگام بروز مشکل باشد. از آن‌جایی که لینوکس، متن‌باز است و وظیفه پشتیبانی کامل از کاربرانش را ندارد، توصیه می‌کنیم با شرکت‌های هاستینگی کار کنید که تجربه خوبی در استفاده از این سیستم دارند. بدین صورت، می‌توانید هنگام برخورد با مشکلات لینوکسی از تجربه هاستینگ خود بهره ببرید.

زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای سازگار با هاست لینوکسی و ویندوزی

لینوکسویندوز
PHP – Perl – CGI – SSH – MySQL – آپاچی – وردپرس – دروپال – جوملا – دیگر سیستم‌های بلاگ‌نویسی – فروشگاه‌سازهاC# – PHP – .NET – MySQL – ASP.NET – ASP کلاسیک – MSSQL (مایکروسافت SQL سرور) – MS Access (Microsoft Access) – Visual Basic Development

مزیت‌ها و ویژگی‌های هاست لینوکسی

اولین مزیت هاست لینوکسی، هزینه پایین‌تر نسبت به هاست ویندوزی و صرفه‌جویی در بودجه صاحب کسب و کار است. به علاوه، هاست‌های لینوکسی به پایداری و امنیت بیشتر هم معروفند. همچنین، صاحبان کسب و کاری که قبلا با مایکروسافت کار می‌کردند، کار راحتی برای مدیریت، پیکربندی و تعویض محیط خود به هاست لینوکسی دارند.

در نهایت، توزیع‌های لینوکس با مجموعه‌ای از نرم‌افزارها ارائه می‌شوند که امکانات جالب توجهی را در اختیار کسب و کارها بدون پرداخت پول بیشتر قرار می‌دهد. کسب و کارهایی که روی هاست‌های لینوکسی میزبانی شوند، می‌توانند بدون خالی‌کردن حساب بانکی خود، در رقابت با دیگران دست بالاتر را داشته باشند.

جمع‌بندی

در این پست بلاگ به تعریف هاست لینوکس، مزیت‌های لینوکس نسبت به ویندوز مایکروسافت و ویژگی‌های پررنگ آن پرداختیم. لینوکس به درد آن دسته از کسانی می‌خورد که به دنبال هزینه پایین و انعطاف‌پذیری در خدمات هاست، سیستم‌عامل و نرم‌افزار هستند.

سوالات متداول

وب هاستینگ لینوکس چیست؟

هاستینگ لینوکسی به تامین‌کننده‌های هاستی می‌گویند که از سیستم‌عامل لینوکس روی هاست‌هایشان استفاده می‌کنند. خبر خوب آن‌که تقریبا همه هاستینگ‌های ایران، هاست لینوکس هم دارند.

آیا لینوکس برای هاست خوب است؟

پلتفرم لینوکس یک نرم‌افزار متن‌باز است که سریع‌ترین و بهینه‌ترین پلتفرم میزبانی از وب در بازار کنونی محسوب می‌شود. در نتیجه، هاست لینوکسی یک گزینه عالی برای تامین نیازهای کسب و کارتان به‌شمار می‌رود.

هاست لینوکس بهتر از ویندوز است؟

لینوکس محبوب‌ترین سیستم‌عامل برای وب سرورها است. از آن‌جایی که لینوکس محبوبیت بالایی دارد، پس قابلیت‌های بیشتری را برای طراحان وبسایت توسعه داده است. پس اگر وبسایت‌هایتان به برنامه‌های خاص مایکروسافت نیاز ندارند، لینوکس گزینه بهتری است.

آیا سیستم‌عامل لینوکس برای هاست‌ها رایگان است؟

لینوکس، سیستم‌عامل متن باز و رایگانی است که روی دستگاه‌های زیادی، از سیستم شخصی گرفته تا هاست‌های پرسرعت تجاری، اجرا می‌شود. توزیع‌های مختلف این سیستم‌عامل، از اوبونتو گرفته تا دبیان، دارای نسخه مخصوص هاست نیز هستند که بین کاربران و بیزنس‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا