لینوکس‌لرنینگ

مایکروسافت لینوکس آژور را عمومی کرد! Azure Linux!

بعد از استفاده دو ساله از لینوکس آژور درونی و اجرای آن در پیش‌نمایش عمومی از اکتبر 2022، مایکروسافت در این هفته این توزیع را به طور کلی در دسترس قرار داد.

لینوکس آژور یک سیستم عامل میزبان برای سرویس Kubernetes آزور (AKS) است که برای آزور بهینه شده است و هدف آن تسهیل استفاده از ابزارهای مایکروسافت برای استقرار و مدیریت بارکارها درون کانتینر برای توسعه‌دهندگان است. در واقع لینوکس آژور برای استقرار در ابر طراحی شده است و اجرای همزمان چندین کانتینر را امکان‌پذیر می‌سازد.

توزیع لینوکس آژور مایکروسافت از پروژه CBL-Mariner گرفته شده است، که CBL مخفف Common Base Linux است. به گفته جیم پرین، مدیر برنامه اصلی لینوکس آزور مایکروسافت، مایکروسافت پروژه CBL-Mariner را آغاز کرد چون به یک توزیع لینوکس داخلی و یک پلتفرم سازگار برای بارکارهای متنوعی که مهندسان در آزور اجرا می‌کردند نیاز داشت.

توزیع متن‌باز سفارشی شده مایکروسافت “ما را قادر می‌سازد تا تمرکز آزور خود را تعریف کنیم و اجزای توزیع را به دقت به چیزی تبدیل کنیم که نیازمندی‌های یک میزبان کانتینر باشد و تلاش می‌کنیم به حداقل رساندن وابستگی‌ها، بسته‌های زائد و موارد مشابه بپردازیم”، پرین در یک جلسه پرسش و پاسخ در Build 2023 که در آن مایکروسافت اعلام عمومی شدن لینوکس آژور آزور را اعلام کرد، گفت.

قسمت “با تصمیمات قاطع” اشاره‌ای به نقش اصلی لینوکس آژور به عنوان یک میزبان کانتینر برای AKS است. این سیستم عامل برای هایپروویزور Windows Hyper-V مایکروسافت بهینه شده است و درون یک ماشین مجازی اجرا می‌شود و هم‌زمان از معماری x86 و Arm پشتیبانی می‌کند.

به آزور بهینه شده، اما با پوشش گسترده‌ای، با این حال، این توزیع برنامه‌های کاربردی گسترده‌ای دارد.

مایکروسافت در یک صفحه پشتیبانی نوشته است: “میزبان کانتینر لینوکس آزور از اندازه‌گیری و اطمینان از ابر تا لبه در محصولات AKS، AKS-HCI و Arc پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از استخرهای گره لینوکس آزور را در یک خوشه جدید استقرار دهید، استخرهای گره لینوکس آزور را به خوشه‌های اوبونتو موجود خود اضافه کنید یا گره‌های اوبونتو خود را به گره‌های لینوکس آزور آزور منتقل کنید.”

طبیعت سبک توزیع نقطه کلیدی آن است، همانطور که پرین گفت. این توزیع با یک تصویر اصلی حجم 400 مگابایت و 300 پکیج، که مایکروسافت می‌گوید برای هر دو عملکرد و امنیت عالی عمل می‌کند.

در یک نوشته در وبلاگ، پرین تاکید کرد که امنیت در اولویت قرار داشته و همه به‌روزرسانی‌های سیستم عامل از طریق آزمون‌های اعتبارسنجی آزور عبور می‌کنند و مجموعه آزمون‌ها به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند.

وی نوشت: “علاوه بر این، از آنجا که تعداد بسته‌ها در میزبان کانتینر به طور قابل توجهی کمتر است، حجم نیازمندی‌های تعمیر امنیتی کمتر است و این مسائل همچنین به‌سرعت تعمیر می‌شوند.

“وی افزود: “ما زنجیره تامین نرم‌افزار را به دقت نظارت کرده و به‌صورت کامل نظارت می‌کنیم، که امکان اطمینان بیشتری از کیفیت و انعطاف‌پذیری نهایی را فراهم می‌کند.”

این همه دلایل خوبی برای توسعه توزیع لینوکس خود مایکروسافت بود تا به جای تطبیق با یکی از توزیع‌های فدورا، CentOS و گزینه‌های تجاری دیگر، توزیع خود را توسعه دهد. این شرکت از برخی از کدهای آنها الگو برداشت کرده است، اما مایکروسافت تا جایی را که میتواند، به تغییر روند توزیع‌ها نپرداخته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا